SREBRNA NAGRODA – Innowacja w obszarze społecznym [S]
Lewiatan: za autorską kampanię społeczno-edukacyjną „Lokalnie kupuje, nie marnuję” poświęconą szeroko rozumianym aspektom przeciwdziałania marnowaniu żywności. Kampania zachęca klientów do rozważnego, przemyślanego kupowania produktów spożywczych, co w czasach szalejących cen i konsumpcjonizmu, podkreśla także etyczny charakter projektu. „Lokalnie kupuję, nie marnuję” podpowiada jak odpowiedzialnie gospodarować zakupioną żywnością i jak można mądrze pomagać potrzebującym, dzieląc się jedzeniem z innymi. Uczy też czytania etykiet i rozróżniania sformułowań „najlepiej spożyć przed” i „należy spożyć do”.
Marnowanie żywności jest problemem nie tylko społecznym, ale i ekologicznym. Wytwarzanie ogromnych ilości jedzenia ma bezpośredni wpływ na naszą przyrodę. Dlatego kampania „Lokalnie kupuję, nie marnuję” jest częścią działań uzupełniających strategię ESG „Lokalnie odpowiedzialny” i sposobem by 700 sklepów sieci Lewiatan wywiązało się z ustawowego obowiązku. Inicjatywa wspiera też te sklepy, które obowiązku nie mają. Co nie mniej ważne, jest to również odpowiedź na zmiany zachowań konsumentów. W drugiej edycji postawiliśmy na edukację, szczególnie najmłodszych klientów. To oni są naszą przyszłością, a dziś kształtują swoje przyszłe nawyki zakupowe i żywnościowe. Już coraz więcej konsumentów wybiera lokalne sklepy, blisko ich miejsca zamieszkania, oferujące dobre jakościowo produkty pochodzące z regionu – w myśl idei „od pola do stołu”. I w zgodzie z myślą, że co dobre dla rolnika, jest też dobre dla konsumenta i korzystne dla gospodarki, m.in. w obszarze zapobiegania marnowaniu żywności.